Vanliga frågor & svar

  • Inflyttning
  • Utflyttning
  • Hyresavi och Betalning
  • Boendefrågor
  • Söka lägenhet
  • Uppsägning av lägenhet

Inflyttning

Inflyttning

Enligt ditt hyresavtal sker inflyttning den 1:e eller närmaste vardagen efter den 1:e..

Lägenhetsnycklar & brickor

Nycklar hämtas på inflyttningsdagen tidigast kl. 13.00 på vårt kontor i Göteborg. Sker inflyttning i våra fastigheter utanför Göteborg hämtas nycklar på våra lokala kontor.

Lån av bomnyckel

Maila till info@vasterstaden.se vid behov av bomnyckel. Kvitteras ut på vårt kontor mot en deposition på 700 kr i kontant som återfås vid återlämnad bomnyckel.

Tidigare inflyttning

Vill du flytta in tidigare i din blivande lägenhet är detta en överenskommelse du gör med nuvarande hyresgäst. Bekräfta gärna er överenskommelse på mail till: uthyrning.gbg@vasterstaden.se så bokar vi en tid för besiktning.

Åtgärd av punkter i besiktningprotokollet

Före inflyttning görs en besiktning av lägenheten. Direkta brister åtgärdas inom 2-3 veckor efter inflyttning.

Elabonnemang

Som ny hyresgäst hos Västerstaden behöver du först och främst teckna ett elhandelsavtal med valfritt elbolag (t.ex. DinEL). Detta är avtal är för din elförbrukning. Du behöver också teckna ett elnätsavtal med det företag som äger elnätet på din ort (t.ex. Göteborg Energi). I många fall kan du ha både elnät- och elhandelsavtal med ortens kommunala elbolag. Vem som äger elnätet på din ort kan du se på http://www.natomraden.se/. Skall du flytta in i en studentlägenhet så ingår oftast elen i hyran.

Hemförsäkring

Det är mycket viktigt att du tecknar en hemförsäkring (med valfritt försäkringsbolag). Den kan skydda dig mot ekonomiska förluster om olyckan skulle vara framme t.ex. vid inbrott, brand eller vattenläcka.

Utflyttning

Att tänka på vid utflyttning

Ska du flytta från vårt bestånd är det viktigt att du som hyresgäst gör en adressändring samt meddelar elbolag/bredband/hemförsäkringen. Du ansvarar för att iordningställa lägenheten i ursprungligt skick, vilket innebär att eventuella installationer i lägenheten som du själv plockat bort ska tillbaka. Plugghål på väggar ska täppas igen med lämplig massa, alternativt spacklas och målas. Vid utflyttning ska eventuellt förråd balkong/uteplats tömmas och lägenheten ska flyttstädas. På hemsidan finns en checklista för städ som du kan använda dig av för att säkerställa att lägenheten blir ordentligt städad.

Besiktning

I samband med utflyttning gör vi en besiktning av lägenheten (vi bokar tid och dag med hyresgästen). Detta innebär att vi som hyresvärd går igenom lägenheten noggrant och anmärker på saker som skall åtgärdas. Därefter skriver vi ett protokoll som tillträdande hyresgäst får ta del av vid inflyttning. De saker som enligt protokollet skall åtgärdas beställs av oss omgående efter besiktningen och bör vara åtgärdade inom ett par veckor.

Du som avflyttande hyresgäst har som skyldighet att lämna lägenheten städad. Om lägenheten inte är i tillfredställande skick kommer du som flyttat ut att bli ersättningsskyldig för att lägenheten skall bli tillfredställande städad inför nästa hyresgäst. För att underlätta städningen har vi tagit fram en checklista över vad som skall städas innan man flyttar ut, du hittar den under ”Dokument”.

Om bedömningen blir att lägenheten inte är i tillräckligt gott skick för nästkommande hyresgäst kan det behövas en ombesiktning. Du som hyresgäst kommer då debiteras för denna.

Flytta ut tidigare

Önskar du flytta från lägenheten tidigare behöver du kontakta nästkommande hyresgäst och komma överens om tidigare utflyttning/inflyttning. Om nästkommande hyresgäst önskar flytta in tidigare står du fortfarande kvar på hyreskontraktet tills det upphör. Uppsägningen är tre månader från det månadsskifte du lämnar in din uppsägning.

Flyttstäd

När det gäller slutstäd ska det vara noga städat så nästa hyresgäst får lägenheten som ny. Ni flyttstädar och vi kommer sedan och besiktigar Er lägenhet. Är det så att vi bedömmer att något i lägenheten har ett onormalt slitage eller att lägenheten inte är noggrannt städad kan hyresgästen bli betalningsskyldig.

Återlämning av nycklar och brickor

När det är dags för återlämning av nycklar och brickor ska samtliga lämnas tillbaka. Lämnas inte alla nycklar tillbaka blir hyresgästen betalningsskyldig.

Hyresavi och Betalning

Hyresbetalning

Hyran betalas i förskott senast den sista varje månad. Om betalning uteblir skickas ärendet vidare till inkasso.

Dubbel betalt eller Fel inbetalning

Om du har betalat fel månad, kontakta oss på mail: uthyrning.gbg@vasterstaden.se så hjälper vi dig. Om du har använt fel OCR nummer och hamnat hos Ropo är du skyldig att betala den extra kostnad som uppstår.

Hittar du inte ditt OCR-nummer gällande din avi?

Maila till uthyrning.gbg@vasterstaden.se eller uthyrning@vasterstaden.se så tar vi fram ditt OCR nummer åt dig.

Ropo

Om du har hamnat hos Ropo så är du skyldig att betala den extra kostnad som uppstår.

Autogiro



Hur anmäler jag mig för autogiro?

Ansökan om autogiro gör du via din internetbank. Det som är viktigt hos alla banker när ni ansöker om autogiro är att ni söker på "Företagsnamn: VÄSTERSTADEN". Då kommer all information om företaget samt att ni behöver välja vilket konto som hyran ska dras ifrån. Ni måste även fylla i ett "Betalarnummer" - där ska ni fylla i ert 10 siffriga personnummer (Ex. 7701010101). OBS! Hyran dras sista vardagen i månaden automatiskt från ditt bank- eller personkonto. Om du vill ta bort ditt autogiro kontaktar du din internetbank

E-faktura

Elektronisk faktura skickas direkt till din Internetbank. När du loggar in på din bank får du ett meddelande om en ny e-faktura. Genom att klicka godkänn betalas fakturan. Vill du ansöka eller veta mer om e-faktura, kontakta gärna din bank

Kivra

Kivra är en digital web och app-baserad brevlåda där du kan samla dina fakturor och hyresavier som du betalar direkt i appen. Det enda du behöver göra är att registrera dig i Kivra. Är du redan registrerad kommer dina hyresavier automatiskt skickas till Kivra. För mer information - gå in på www.kivra.se. OBS! Om du har ett annat betalsätt i dagsläget (Ex Autogiro) så behöver du avsluta det först på din internetbank.

Vårt bankgiro-nummer

987-1898

Boendefrågor

Andrahandsuthyrning

Vill du hyra ut din lägenhet i andrahand behöver du klicka på "Kundservice" --> "blanketter". Där finner du all information som du behöver skicka in. Du kan sedan maila oss det vi behöver från dig till "info@vasterstaden.se". Vi återkopplar till er inom 3 veckor.

Bredband & TV

De flesta av våra fastigheter är anslutna till Tele2 (f.d. Com Hem) och/eller Telenor. Flyttar du in i ett Tele2-hus ingår grundutbudet för kabel-TV i din månadshyra. Vill man ha bredband får man teckna ett abonnemang direkt hos Tele2 Flertalet av våra fastigheter är också anslutna till Telenors fibernät. För alternativ och priser, besök leverantörernas hemsida.

Brandvarnare

Alla våra lägenheter skall vara utrustade med en brandvarnare. Finns det ingen i er lägenhet, vänligen hör av er till oss så installerar vi en så fort som möjligt. Hyresgästen har alltid ansvaret att regelbundet testa och byta batteriet i sin brandvarnare.

Borttappad nyckel / bricka

Om du har tappat bort en nyckel eller en bricka behöver du maila till info@vasterstaden.se. Vi gör en ny nyckel eller tagg till dig som du kan hämta på vårt kontor. Vi tar en deposition för ny nyckel / tagg

Dödsbo

Vid ett dödsfall sägs bostaden och eventuell parkering upp av dödsboets alla dödsbodelägare. För att uppsägningen ska vara giltig krävs ett registerutdrag från Skatteverket där det skall framgå uppgifter om den avlidne och dess dödsbodelägare. Uppsägningstiden för dödsbo är en månad från och med månadsskiftet efter det att vi fått uppsägningen och att uppsägningen kommer in senast en månad efter dödsfallet. Om uppsägningen kommer in efter en månad gäller tre månaders uppsägningstid. Dödsbodelägarna är alltid skyldig att visa lägenheten under uppsägningstiden.

Felanmälan

Felanmälan lämnas direkt här på sidan och skickas därefter ut till våra fastighetsskötare. Felanmälningar hanteras endast under kontorstid.

Förråd

Söker ni förråd eller ett extra förråd är ni välkomna att maila uthyrning.gbg@vasterstaden.se

Hemförsäkring

Det är mycket viktigt att du tecknar en hemförsäkring (med valfritt försäkringsbolag). Den kan skydda dig mot ekonomiska förluster om olyckan skulle vara framme t.ex. vid inbrott, brand eller vattenläcka.

Jour efter kontorstid

Om det inträffar något akut i lägenheten, lokal eller fastighet efter kontorstid kan du kontakta jouren. Akuta ärenden är t.ex vattenläckage men om ditt ärende handlar om t.ex att spisen inte fungerar får du själva bekosta utryckningskostnaden. Telefonnummer till jouren står i anvisningstavlan i varje trappuppgång.

Lägenhetsbyte

Om du önskar byta lägenhet får du själv hitta någon att byta med. Du finner blankett för ansökan om lägenhetsbyte här på hemsidan. Med blanketten ska även personbevis för tilltänkt hyresgäst, anställningsintyg, kopia av ID-handling och kopia av hyresavtal finnas med. Observera att båda hushåll behöver skicka in en blankett.

Kallt i lägenheten

Är det kallt i din lägenhet och temperaturen understiger 18 grader i huset får du göra en felanmälan på vår hemsida så vi kan utföra en närmare utredning. Varje fastighet har har sensorer i lägenheterna som känner av temperaturen utomhus och elementen styrs efter det. Temperaturen ska ligga mellan 20-23 grader.

Lån av bomnyckel

För att hålla gårdar fria från bilar finns det bommar. Vid behov kan bomnyckel kvitteras ut på vårt kontor mot en deposition på 700 kr, som återfås vid återlämnad bomnyckel.

Parabol

På grund av skaderisk får du inte montera parabol på balkong, fasad, tak eller vid uteplats.

Renovera själv

För att renovera eller göra om i lägenheten måste du kontakta Västerstaden för godkännande. Vid eventuell renovering ansvarar du som hyresgäst för att iordningställa lägenheten i ursprungligt skick. Vid målning eller tapetsering kan det vara bra att tänka på att välja neutrala färger. Kontakta oss på "info@vasterstaden.se" så hjälper vi dig.

Separation

Om både du och din partner står på hyresavtalet men endast en utav er ska bo kvar, behöver den andra parten säga upp sin del av avtalet. Detta görs skriftligen med namnteckning i original av den part som ska flytta. Uppsägningstiden är som avtalat, normalt 3 månader. Under uppsägningstiden är båda parterna solidariskt ansvariga för hyresinbetalningen och lägenheten.

Sophantering

Sopor skall sorteras enligt anvisningar i fastigheten. Det är viktigt att knyta ihop soppåsen innan den slängs för att undvika problem i soprum och sopnedkast. Finns sopnedkast får inte föremål som är större än diametern på sopnedkastluckan slängas. Om det sker, är risken stor att föremålet fastnar. Sopor får inte ställas utanför lägenheten i trapphuset då soporna lätt missfärgar golvet. Papperspåsar för biologiskt avfall skall finnas i soprum eller i närheten av tvättstugan. Använd inte plastpåsar! Saknas påse, vänligen kontakta oss. Det är viktigt vid sortering av biologiskt avfall att inte slänga annat än matavfall. Sopor får inte ställas på marken. Skrymmande grovsopor, såsom möbler, skall lämnas till kommunens återvinningscentral. I de fastigheter där grovsoprum finns, vänligen se anslag vid grovsoprum för särskilda öppettider. Miljöfarligt avfall och elektronik skall hyresgästen på egen hand transportera bort till kommunens återvinningscentral.

Trapphus och allmänna utrymmen

Trapphus och allmänna utrymmen ska hållas rena från brandfarliga föremål så som cyklar, barnvagnar och annat brännbart material. Eftersom trapphus är avsedda som utrymningsväg vid brand finns det högt ställda krav på hur de är konstruerade och vilka material som används när det byggs. Vid en eventuell lägenhetsbrand utformas trappuppgången som en brandcell och det ska finnas branddörrar mot vind och källare. Detta säkerhetstänk förlorar sin förmåga om trapphuset används som förvaringsplats. Att hålla sitt förråd snyggt och så fritt som möjligt från brandfarliga material är också en förutsättning för en tryggare boendemiljö. Ett förråd fyllt till brädden med bråte kan utgöra livsfara vid en eventuell brand. Detta gäller också allmänna utrymmen.

Trivselregler

För att du och alla andra hyresgäster ska trivas gäller förutom sunt förnuft att våra trivselregler åtföljs. Här kommer lite tips att tänka på:

Grilla:
Det råder totalförbud att grilla med öppen låga på balkong eller allmänna utrymmen som inte är avsedd för grillplats. Det gäller kolgrill och gasolgrill. Hyresgäst som grillar, trots förbud, kan bli ersättningsskyldig för eventuella skador som uppstår.

Balkongen:
Det åligger hyresgästen att hålla ordning på sin balkong/uteplats. Håll din balkong städad. Den ska inte användas som förråd.

Ljudnivåer:
Som lägenhetsinnehavare ansvarar du för den ljudnivå som finns i din lägenhet. Tänk på att inte störa grannar. Om du ska ha fest, prata med dina grannar så att de vet om.

Paraboler:
Det är inte tillåtet att montera egen parabol på balkongen eller husväggen.

Trapphus och allmänna utrymmen:
Trapphus och allmänna utrymmen ska hållas fria från cyklar, barnvagnar och övrigt skräp då dessa kan utgöra livsfara vid en eventuell brand i fastigheten.

Sophantering:
Sopor ska sorteras enligt anvisningarna i fastigheten.

Rökning:
Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen i fastigheten, såsom hissar, tvättstugor, källare och trapphus. Det är inte heller tillåtet att röka inne i lägenheten. För allas trevnad, vänligen släng inte fimpar på marken.

Tvättstugan:
Håll tvättstugan ren och följ ordningsregler för tider och användning.

Utemiljö

Utemiljön ombesörjer hyresvärden. Med det åligger hyresgästen att hålla rent och inte skräpa ner i området. Sopor och skräp som inte hanteras korrekt och inte slängs på anvisad plats drar till sig skadedjur och ger ett tråkigt intryck.

Söka lägenhet

Hur söker jag lägenhet hos er?

Våra lediga lägenheter söker du på vår hemsida. Du länkas till HomeQ. Vi har tyvärr ingen möjlighet att svara på intressenters frågor. Vi kontaktar de som får gå på visning.

Krav på sökande?

För att ta del av vår uthyrningspolicy klicka dig in under rubriken Uthyrningspolicy

Hur ser uthyrningsprocessen ut?

När blir jag kontaktad efter inskickad intresseanmälan?

Om du inte fått svar inom en vecka så har lägenheten gått till annan sökande.

Uppsägning av lägenhet

Uppsägning av lägenhet

Uppsägning ska göras skriftligen via en uppsägningsblankett som finns under fliken "Kundservice". Är ni två personer som står på kontrakten måste båda parter signera uppsägningsblanketten. Du kan antingen posta eller maila in blanketten - mer info finns under fliken "Kundservice". Uppsägningstiden är 3 månader räknat från den sista dagen i månaden.

Uppsägning av din del av hyreskontraktet

Är ni två som står på kontraktet men endast ena parten vill avsäga sin del görs även detta skriftligt och skickas på posten till oss.

Felanmälan